Sparetip: Dagligvarerforbrug

OBS! Indlæg under denne kategori har intet at gøre med den økonomiske mentoring, man kan købe i shoppen på Kulturkritisk Forum! Disse indlæg er udelukkende baseret på feedback fra følgerne på Instagram og Facebook. Vi opfordrer til altid at konsultere med en professionel, inden du foretager ændringerne i din økonomi.

Vi handler ind én gang om ugen. Engang imellem bliver vi nødt til at supplere med frugt eller brød, men vi forsøger så vidt muligt at undgå det.

Da vi gik fra at handle ind klit-klat på vej hjem fra arbejde, til at handle stort ind efter en madplan én gang om ugen, faldt vores forbrug på mad og øvrige dagligvarer drastisk. Vi gik fra at bruge i hvert fald 10.000 kr om måneden, til at bruge omkring 6-7000 kr om måneden.

Så mit første tip må være at sætte tid af til at få handlet stort ind én gang om ugen. Vi har gjort det til en fast del af vores weekender – det SKAL simpelthen ordnes, inden det bliver mandag morgen igen.

Andet tip er så faktisk at overholde madplanen. Når man er træt, hvilket man ofte er, når man har små børn, kan det ofte være fristende at hente en pizza eller lignende. Så det er virkelig en øvelse at holde sig til madplanen.

Jeg laver madplan for 6 dage ad gangen. Så er der en ‘buffer’-dag, fordi vi næsten altid laver minimum én impulsiv “skal-vi-spise-sammen”-dag med familie eller venner, i løbet af en uge. Der udover er mindst én af de seks planlagte dage en nem ret – noget man lynhurtigt kan tage op af fryseren og smække i ovnen. 

Når jeg laver madplanen, starter jeg altid med at lave en liste over hvad vi har i skabe, køleskab og fryser, som jeg kan bruge i madplanen ugen efter. På den måde får jeg brugt dét, vi allerede har, istedet for at købe nyt. Før i tiden smed jeg meget ofte et bundt porrer, gulerødder eller lignende ud. Ikke de dyreste madvarer, men det bliver til mange penge i sidste ende, og så er det i øvrigt noget miljøsvineri at smide al den mad ud, istedet for at bruge den. Så: start med at lave en liste over dét, du allerede har.

 

Derefter laver jeg madplanen ud fra de madvarer, jeg har.

Har jeg eksempelvis en liste, hvor der i forvejen er gulerødder, porrer, knoldselleri er det oplagt at få hønsekødssuppe ugen efter, osv.

Derefter laver jeg en indkøbsliste over de ting, jeg mangler til aftensmaden, og supplerer op med ting til madpakker, morgenmad, snacks og øvrig husholdning.

Vi har en tavle til at hænge i køkkenet, hvor vi løbende skriver på hvad vi mangler. Det sparer vi også penge på, fordi vi så ikke kører på impulsive handleturer, fordi vi lige opdager at vi glemte at købe dit eller dat, som vi nu mangler. Jeg har sjældent oplevet at køre efter én ting, og så faktisk også kun komme hjem med én ting.

For tiden handler jeg på nettet. Lige nu handler jeg på Bilka to go. Det fungerer superfint, fordi jeg kan sortere efter ting på tilbud eller bare altid den billigste udgave af den vare, jeg søgte på. Det sparer man faktisk en del på, selvom det lyder banalt. I butikkerne placerer de de dyreste og mest “fancy” udgaver af en vare lige i synsfeltet, så forbrugeren er mere tilbøjelig til at købe den dyreste vare. Den fristelse slipper man for, når man sorterer de dyreste varer fra, inden sortimentet overhovedet kommer frem. Forleden var jeg i Fakta, for at købe syltetøj. Jeg tog den, der stod midt for – jeg havde lidt travlt, og var ikke lige opmærksom på min handlemåde. Den syltetøj, jeg tog kostede 22 kr – et par rækker under var der placeret en i samme størrelse og samme mængde bær til 8 kr. Altså en væsentlig besparelse på blot én madvare.

Jeg har også handler på osuma.dk engang, men min oplevelse var at det var dyrere. Servicen var dog god.

Efter jeg er begyndt at handle online igen, er vores dagligvareforbrug nu nede på omkrin 4-5000 kr om måneden. Altså en halvering af udgangspunktet, selvom vi har fordoblet husstanden 🙂

 

Nedenfor har jeg samlet sparetips omkring dagligvareforbrug fra mine følgere på Instagram:

– Spis mindre kød og flere grøntsager

– Lav mad til flere dage ad gangen – frys evt. rester, så du har nem aftensmad en anden dag

– Lav stuvninger og gryderetter

– Brug apps’ene ‘Mad for fattigrøve’ eller ‘Mambeno’

– Handl lørdag eller søndag morgen i butikkerne; her er en masse gode ‘stop madspil’ tilbud

– Køb store mængder kød hos en landmand, så du altid har kød i fryseren

–  Hav nemme løsninger i fryseren

– Lav en ugentlig rugbrødsmadder/grød dag